gcc.hu | Lézergravírozó gépek
  • Email
  • Facebook
  • Foursquare
  • Google+
Hívjon minket: +36-1-209-5178
  • A lézeres technológiáról
  • Videótár
  • Vásárlási tanácsok
  • Hírek
  • Küldjön üzenetet!
  • Kapcsolat
  • Lézeres gépek
    • Gravírozógépek
      • Venus II
      • C180 II
      • Mercury III
      • Spirit SI
      • Spirit LS
      • Spirit GLS Hybrid
      • S290 LS
      • MG380 Hybid
    • Vágógépek
      • X252 RX
      • X380 RX
      • X500 III
      • T500
      • FMC 280
    • Jelölő berendezések
      • StellarMark C
      • StellarMark I
      • LFC Munkaállomás
    • Hibrid gépek
      • MG380 Hybrid
      • Spirit GLS Hybrid
  • UV nyomtató
  • Plotterek
    • Vágóplotterek
      • RX II
  • Szoftverek
    • Síkágyas gépek drivere
      • A meghajtó program
      • Options fül
      • Pen fül
      • Advanced fül
      • Paper fül
      • Languages fül
      • Stamp fül
      • Raster fül
  • A lézeres technológia
    • A lézersugárról
    • Hogyan dolgozik a lézersugár
    • Lézerbiztonsági osztályok
    • Lézerforrás fajták a GCC gépekben
    • Gépkialakítások
    • Gépek funkciója
    • Gépek üzemmódjai
    • Üzemeltetés követelményei
    • Rendszer kialakítás
    • Vásárlási tanácsok

A lézergravírozás technológiájáról


A lézersugárról…


Hogyan dolgozik a lézersugár…


Lézerbiztonsági osztályok…


Lézerforrás fajták a GCC gépekben…


AAS II (Automatic Align System)


Gépkialakítások…


Gépek funkciója…


Gépek üzemmódjai…


Üzemeltetés követelményei…


Rendszer kialakítás…


Vásárlási tanácsok…


Gépek üzemmódjai

A síkágyas gépekkel hihetetlenül összetett dolgokat lehet gyártani, mégis csak két üzemmódja van. Az egyik a raszteres, a másik a vektoros munkavégzés.

rasztervektor1


Mint a gépkialakításoknál megtárgyaltuk, a síkágyas berendezésekben a lézersugarat a munkadarab felületére fókuszáló kocsi egy Y irányban elmozdulni képes hídon mozog. Így a híd előre-hátra, a kocsi a hídon jobbra és balra mozog, ami által a munkafelület bármely pontját elérheti.
Amikor azt akarjuk, hogy összefüggő területeket gravírozzunk ki, akkor raszteres munkavégzést alkalmazunk. Ilyenkor a megmunkálandó területet soronként pásztázza végig a gép. A híd a munkavégzés első sorának pozíciójába áll, a fókusz kocsi pedig a hídon a megmunkálandó terület elérése előtt felgyorsít a munkavégzés sebességére, végighalad a soron, lelassít, megáll, – közben a híd egy sorral előrébb lép, – a fókusz kocsi elindul visszafelé, felgyorsít, végighalad a soron, lelassít,… és így tovább. A rendszer ilyenkor egy tintasugaras nyomtató működéséhez hasonlít, csak ott nem a híd mozog a papír felett, hanem a papírt mozgatják a híd alatt.
A raszteres munkavégzéssel bármilyen összetett ábrát ki lehet rajzolni, – a legcikornyásabb betűtől a fényképig. A jellemzője viszont a munkaterület szélein túli munkavégzés nélküli gyorsítási / lassítási szakaszokon töltött holtidő. Persze a szervomotoros hajtás által elérhető nagy gyorsulás ezeket a szakaszokat lerövidíti, de nagy Y irányú méret esetén már mindenképpen számolni kell vele, amikor egy munka elkészülési idejét kalkuláljuk.
A lenti képen, jobboldalon elmosódva látszik a jobbra-balra száguldó fókusz kocsi, és a fekete lapon a bekapcsolt pozicionáló lézer vörös vonala, amit összevetve a gravírozással, – ahol a lézer be van kapcsolva, – látszik a munkavégzés nélküli túlfutás is.

A másik üzemmód a vektoros munkavégzés, amikor a fókusz kocsi nem pásztázza a területet, hanem csak körvonalak mentén halad. Ilyenkor a gravírozás vonalvastagsága nem lehet bármilyen, – azt az alkalmazott fókuszlencse határozza meg. Kismértékben persze defókuszálással lehet változtatni a vonalvastagságon, de bármilyen vastagságot nem érhetünk el. Ennek az üzemmódnak a jellemzője, hogy a híd nem kis lépéseket tesz, hanem a fejhez hasonlóan folyamatosan mozog előre hátra, hogy biztosítsa a kívánt vonal lekövetését. Itt a munkavégzés sebességét a nagy tömegű híd intenzív mozgatása korlátozhatja. Ez az üzemmód a régen használt rajzoló plotterekével egyezik meg, csak itt nem tustollat cipel a kocsi, hanem lézersugarat fókuszál a felületre.
Azt hogy vektoros üzemmódban csak belegravírozunk („karcolunk”) az anyagba, vagy teljesen átvágjuk, – csak a beállításokon múlik.

rasztervektor

A fenti képen látszik az íven haladó fókusz kocsi elmosódott képe, és a bekapcsolt pozicionáló lézer vörös vonala.

Természetesen mindkét üzemmódban szükség van arra, hogy a lézersugarat ki és bekapcsoljuk, a kirajzolni kívánt ábrának megfelelően.


Az ábrákat CorelDRAW, Adobe Illustrator, AutoCAD, vagy más, – célszerűen vektoros rajzolóprogrammal lehet elkészíteni. Csak bitképes programok is használhatóak, de számolni kel a pozicionálási nehézségekkel, a méretezés korlátaival (pixelesedés), és nem lehet a gép vektoros képességeit kihasználni.

A fényképekhez szükséges rajzok CorelDAW-ban lettek elkészítve. Látszik, hogy felül körvonal nélkül, fekete kitöltéssel lett rajzolva, alatta pedig csak hajszálvékony körvonalak vannak, kitöltés nélkül, piros és kék színnel.

beállítások a meghajtó programban

A meghajtó programban kell beállítani a megmunkálás paramétereit. Látszik hogy a fekete, piros és kék színekhez más erő, sebesség, PPI értékek, és más üzemmódok vannak beállítva.


A gépek raszteres üzemmódban nem csak egyszerűen gravírozni tudnak, hanem dinamikus mélységvezérlést is képesek megvalósítani, amivel domborképeket vagy vállképzéssel rendelkező bélyegzőt is lehet készíteni.

A bélyegző készítés nagyon egyszerű, csak be kel kapcsolni a meghajtó programban ezt az üzemmódot, – néhány beállítást kell tenni, – és a gép automatikusan vállképzéssel készíti el a bélyegző lemezt.

A 3D domborképek gravírozásához is csak az üzemmódot kell bekapcsolni a meghajtó programban, viszont itt már szükség van egy szürkeárnyalatos 3D vezérlő képre, ahol az árnyalatok a mélységinformációnak felelnek meg. Minél sötétebb egy árnyalat, annál mélyebbre gravíroz a gép. Ilyen képek készítéshez külön megvásárolható programokat lehet használni, – például a Type3D –t.

A lenti képeken a szürkeárnyalatos vezérlőkép és annak fába történt gravírozása látható.

3D


A mozgótükrös gépek is képesek raszteres és vektoros munkavégzésre, de mivel főként jelölésre használják őket, ezért a gyors vektoros üzemmódot alkalmazzák leginkább.


Vissza a tetejére

Gépek üzemmódjai

A síkágyas gépekkel hihetetlenül összetett dolgokat lehet gyártani, mégis csak két üzemmódja van. Az egyik a raszteres, a másik a vektoros munkavégzés.

rasztervektor1


Mint a gépkialakításoknál megtárgyaltuk, a síkágyas berendezésekben a lézersugarat a munkadarab felületére fókuszáló kocsi egy Y irányban elmozdulni képes hídon mozog. Így a híd előre-hátra, a kocsi a hídon jobbra és balra mozog, ami által a munkafelület bármely pontját elérheti.
Amikor azt akarjuk, hogy összefüggő területeket gravírozzunk ki, akkor raszteres munkavégzést alkalmazunk. Ilyenkor a megmunkálandó területet soronként pásztázza végig a gép. A híd a munkavégzés első sorának pozíciójába áll, a fókusz kocsi pedig a hídon a megmunkálandó terület elérése előtt felgyorsít a munkavégzés sebességére, végighalad a soron, lelassít, megáll, – közben a híd egy sorral előrébb lép, – a fókusz kocsi elindul visszafelé, felgyorsít, végighalad a soron, lelassít,… és így tovább. A rendszer ilyenkor egy tintasugaras nyomtató működéséhez hasonlít, csak ott nem a híd mozog a papír felett, hanem a papírt mozgatják a híd alatt.
A raszteres munkavégzéssel bármilyen összetett ábrát ki lehet rajzolni, – a legcikornyásabb betűtől a fényképig. A jellemzője viszont a munkaterület szélein túli munkavégzés nélküli gyorsítási / lassítási szakaszokon töltött holtidő. Persze a szervomotoros hajtás által elérhető nagy gyorsulás ezeket a szakaszokat lerövidíti, de nagy Y irányú méret esetén már mindenképpen számolni kell vele, amikor egy munka elkészülési idejét kalkuláljuk.
A lenti képen, jobboldalon elmosódva látszik a jobbra-balra száguldó fókusz kocsi, és a fekete lapon a bekapcsolt pozicionáló lézer vörös vonala, amit összevetve a gravírozással, – ahol a lézer be van kapcsolva, – látszik a munkavégzés nélküli túlfutás is.

A másik üzemmód a vektoros munkavégzés, amikor a fókusz kocsi nem pásztázza a területet, hanem csak körvonalak mentén halad. Ilyenkor a gravírozás vonalvastagsága nem lehet bármilyen, – azt az alkalmazott fókuszlencse határozza meg. Kismértékben persze defókuszálással lehet változtatni a vonalvastagságon, de bármilyen vastagságot nem érhetünk el. Ennek az üzemmódnak a jellemzője, hogy a híd nem kis lépéseket tesz, hanem a fejhez hasonlóan folyamatosan mozog előre hátra, hogy biztosítsa a kívánt vonal lekövetését. Itt a munkavégzés sebességét a nagy tömegű híd intenzív mozgatása korlátozhatja. Ez az üzemmód a régen használt rajzoló plotterekével egyezik meg, csak itt nem tustollat cipel a kocsi, hanem lézersugarat fókuszál a felületre.
Azt hogy vektoros üzemmódban csak belegravírozunk („karcolunk”) az anyagba, vagy teljesen átvágjuk, – csak a beállításokon múlik.

rasztervektor

A fenti képen látszik az íven haladó fókusz kocsi elmosódott képe, és a bekapcsolt pozicionáló lézer vörös vonala.

Természetesen mindkét üzemmódban szükség van arra, hogy a lézersugarat ki és bekapcsoljuk, a kirajzolni kívánt ábrának megfelelően.


Az ábrákat CorelDRAW, Adobe Illustrator, AutoCAD, vagy más, – célszerűen vektoros rajzolóprogrammal lehet elkészíteni. Csak bitképes programok is használhatóak, de számolni kel a pozicionálási nehézségekkel, a méretezés korlátaival (pixelesedés), és nem lehet a gép vektoros képességeit kihasználni.

A fényképekhez szükséges rajzok CorelDAW-ban lettek elkészítve. Látszik, hogy felül körvonal nélkül, fekete kitöltéssel lett rajzolva, alatta pedig csak hajszálvékony körvonalak vannak, kitöltés nélkül, piros és kék színnel.

beállítások a meghajtó programban

A meghajtó programban kell beállítani a megmunkálás paramétereit. Látszik hogy a fekete, piros és kék színekhez más erő, sebesség, PPI értékek, és más üzemmódok vannak beállítva.


A gépek raszteres üzemmódban nem csak egyszerűen gravírozni tudnak, hanem dinamikus mélységvezérlést is képesek megvalósítani, amivel domborképeket vagy vállképzéssel rendelkező bélyegzőt is lehet készíteni.

A bélyegző készítés nagyon egyszerű, csak be kel kapcsolni a meghajtó programban ezt az üzemmódot, – néhány beállítást kell tenni, – és a gép automatikusan vállképzéssel készíti el a bélyegző lemezt.

A 3D domborképek gravírozásához is csak az üzemmódot kell bekapcsolni a meghajtó programban, viszont itt már szükség van egy szürkeárnyalatos 3D vezérlő képre, ahol az árnyalatok a mélységinformációnak felelnek meg. Minél sötétebb egy árnyalat, annál mélyebbre gravíroz a gép. Ilyen képek készítéshez külön megvásárolható programokat lehet használni, – például a Type3D –t.

A lenti képeken a szürkeárnyalatos vezérlőkép és annak fába történt gravírozása látható.

3D


A mozgótükrös gépek is képesek raszteres és vektoros munkavégzésre, de mivel főként jelölésre használják őket, ezért a gyors vektoros üzemmódot alkalmazzák leginkább.


Vissza a tetejére

(c) 2020 Gravír&Ág | Lézergravírozó gépek